Friday, April 22, 2011

Surat dari Apak: 24hb Sept. 1979

In this posting, I will reproduce Apak's letter written to me 32 years ago.

As Apak grew older and frail, he could not engage in lengthy conversations as a result of a minor stroke he'd suffered. In fact, even before that, Apak was a man of a few words.

I have chosen to share this letter so that my siblings and I could be reminded of our dearly departed father. It is also to let my children know better the man they fondly call Atok. 

Through this letter, and perhaps the few more to come, we can get to know his thoughts, his joys and his concerns in his very own words. 

Hopefully, this will make us understand him better, and be ever more grateful to the man who was our pillar of strength and sole provider for our little family.

This letter is the very first one from Apak to me after I had first set foot in England at the age of 18 years old. It was posted from Teluk Anson on 25 Sept. 1979. I received it eight days later on 3rd Oct. 1979. It was type-written on a 30₵ Pos Malaysia aerogramme.



24hb. Sept. 1979

Anakenda yang dikasihi,

Surat anakenda yang bertarikh 16/9 telah sampai di pejabat ayahenda pada 22/9 tetapi oleh kerana pada 22/9 ayahenda telah pergi ke Tapah dan tidak pergi ke pejabat, hari ini baru ayahenda dan bonda dapat membacanya.

Anakenda, bonda dan adinda semuanya sangat berasa gembira mendapat berita dari anakenda dan ayahenda dan bonda bersyukur ke hadrat Allah kerana anakenda telah selamat sampai ke tempat yang dituju dan sudahpun mula merasa susah senangnya tinggal di negeri asing. Walau bagaimanapun ayahenda dan bonda senantiasa berdoa moga-moga anakenda senantiasa sihat sejahtera dan bergembira di sini di samping mengejar ilmu pengetahuan yang berguna demi untuk kebaikan dan keselesaan hidup anakenda pada masa hadapan.

Ayahenda, bonda dan adinda semua sihat-sihat sahaja. Bonda Zauyah masih belum bersalin lagi. Dia, Pak Ngah dan adinda Aida juga sihat semuanya.

Pada malam 9/9 yang lalu  selepas kapalterbang anakenda bertolak, kami semua tidur di rumah ninda Haji Umar. Pagi esoknya bondanya membeli-belah sedikit di K.L. dan pada lebihkurang jam 11.30 pagi kami bertolak dari K.L. ke T.A. singgah makan tengahari di T.M. dan selamat sampai di rumah jam 2.45 petang pada 10/9. Ninda berdua tidur semalam lagi di T.A. dan balik ke Ipoh pada pagi 11/9. Pah Itahnya ayahenda hantar sehingga ke feri Kampong Gajah sahaja pada petang 11/9 dan dari situ dia ke Bota menaiki bas.

Pada masa di Lapangan Terbang, masa menunggu penerbangan kapalterbang anakenda itu, bondanya menangis sahaja sehinggakan dia tertarikkan selindang seorang perempuan lain yang berdiri dekatnya untuk mengesat air matanya.

Azizul pula terpesorok duduk di hadapan orang ramai di tepi railing, berpeluh-peluh tidak bergerak hinggalah orang ramai mula beransur turun. Di belakang ayahenda pula rupanya terdiri Cikgu Mansor, bapa Yazid, kawan anakenda di K.K. dulu. Tentulah anakenda ada berjumpa dengan Yazid dalam kapalterbang itu. Kami juga nampak menteri Tan Sri Manikavasagam dan DYMM Raja Perlis juga sama terbang ke England dalam k/terbang yang anakenda naiki itu.

Baju, kain dan kain selimut yang kali akhir anakenda pakai di rumah ayahenda Zabidi di K.L. dulu masih belum dibasuh oleh bondanya lagi. Sekali sekala, apakala perasaan rindunya terhadap anakenda mendatang, baju dan kain itu dipeluk dan diciumnya puas-puas. Tidur malam dia berselimut dengan kain selimut anakenda. 

Ayahenda sendiri  juga kadangkala terjaga malam dan terkenangkan anakenda. Tetapi apa yang hendak dikatakan. Selepas ayahenda mengingat kembali pengalaman ayahenda di masa ayahenda di Maktab dulu, dan selepas ayahenda berdoa ke hadrat Allah agar anakenda selamat sejahtera dan berjaya dalam segala cita-cita anakenda, barulah fikiran ayahenda berasa tenang dan dapat tidur semula. Ayahenda percaya anakenda juga berperasaan demikian, terkenangkan adik-adik di rumah dan sebagainya. Ayahenda cuma dapat menasihatkan supaya anakenda bersabar dan berserah kepada Allah yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang.

Setelah membaca surat anakenda itu, bondanya berasa seronok mendengar cerita anakenda dan kawan-kawan masak lauk ayam. Bondanya teringin pula hendak merasanya. "Mestilah sedap" katanya. Tetapi bondanya berasa risau pula tentang sewa rumah yang anakenda duduki itu begitu mahal setelah ayahenda taksirkan dengan wang Malaysia. Adakah sewa sebanyak £28 itu bahagian anakenda seorang sahaja ataupun berkongsi dengan kawan-kawan lain? Jika berkongsi, berapa £ bahagian yang akaenda kena bayar? Jika dikira perbelanjaan sebulan, adakah elaun yang diberi oleh JPA itu mencukupi?  

Sudahkah anakenda mula belajar di kolej? Jika sudah mula, pukul berapa pergi dan pukul berapa balik? Sudahkah anakenda membeli pakaian sejuk yang mustahak dipakai di sini? Kami ingin tahu semua yang tersebut di atas oleh itu, sila ceritakan dalam surat anakenda yang akan datang ini.

Sekian dahulu dari kami di sini. Salam peluk cium dari kami dan adik-adik semua.



Ayahenda





3 comments:

NGINAP SRENGENGE @ SRENGENGE said...

salam Azizi,

Saya juga dapat merasakan perasaan yang sama bila 2 orang anak2 pergi belajar di seberang laut.

Al-Fatihah untuk Cikgu Termizi.

Unknown said...

bro Azizi,

Terharu saya..teringat kepada arwah Apak saya yg juga lebih ramah didalam surat dari berbual secara berdepan. semoga Allah memberkati roh arwah-arwah yang banyak berjasa membentuk diri kita seperti sekarang. al Fatihah.

Asnida Ahmad

kotastar said...

Sdr Azizi,

Taniah kerana menghayati surat dari bapak. Tidak ramai antara kita menyedari rahsia-rahsia hidup dan antaranya peninggalan ayah dan ibu kita.I have gone thru such episode and very grateful to find some of the documents/ postcards etc that do bring back memories. I would advise you to also get a copy of yr dad's service record from the education department and you will find many more secrets / disclosures. e..g his first posting, his salary, his promotion, contribution to epf, courses attended. Otherwise this service record will disappear only.I am sure you can get a friend at the department to help. I have my copy cause I knew it was important/useful. Sadly not many discover its use. Like wise dont forget a copy of yr own too from time to time. Do tell me when you manage to get one or both. Also try to find some of the letters or postcards you sent home when in Britain then. They will make you shed tears too. Salam

AZMAN AHMAD TERMIZI: 12 Januari 1964 - 30 Julai 2022

  AZMAN AHMAD TERMIZI 12 Januari 1964 - 30 Julai 2022 Dearest Man.You were not only my beloved brother, but you were also my good friend. Th...